De belevenissen van de eerste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu De belevenissen van de eerste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu

De belevenissen van de eerste week

Door: Jur & Mir

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

28 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het is alweer bijna een week geleden dat we ons laatste verhaaltje hebben geschreven. We hebben nog niet eerder de kans gehad omdat er geen internet aanwezig was en we 2 nachten zelfs zonder electriciteit hebben gezeten.
Maandag zijn we naar Dullstroom gereden. Hier was niet zoveel te doen, maar we hebben wel een erg leuke vogelshow gezien. Deze was is een rehabilitatiecentrum voor roofvogels en werd door een Engelsman gegeven. Duurde ongeveer een uur en we waren maar met 6 personen, dus veel ruimte voor vragen.
Dinsdag zijn we via de panoramaroute doorgereden naar Pungwe Bushcamp in het Manyeleti Game Reserve, een private reserve naast het Kruger Park. We hebben stops gemaakt bij God's Window en Blyde River Canyon. Beide erg mooi om te zien. Het was de bedoeling om ook nog bij de Drie Rondavels te stoppen (bergen in de vorm van huisjes), maar deze afslag hebben we helaas gemist. Om 15.00 uur zouden we onze eerste Game drive hebben in Pungwe, echter kwamen we pas om 14.45 bij de gate van Manyeleti aan en zouden de Game drive gaan missen. Hierom hebben we maar onze eigen Game drive richting het camp gemaakt en kwamen we rond 15.45 bij Pungwe aan. Hier werden we ontvangen door de eigenaresse Cilla die ons meenam naar onze tent. Hier kwam gelijk de eerste verrassing..De tent was overhoop gehaald door apen! Tsja, dat krijg je wanneer je voor een unfenced camp kiest.. Cilla was zo aardig om Loot (haar man) te bellen om te vragen of we toch nog meekonden met de Game drive. 15 minuten later zaten we op de Game Viewer en gingen we op weg. Na 10 minuten zagen we gelijk al het eerste grote wild, drie neushoorns! Erg leuk. Rond 6 uur hadden we een sundowner, Gin-tonic. Ook hierbij zagen we weer 3 neushoorns. Nadat de zon onder was, gingen we met een spotlight op zoek naar katten. Deze hebben we helaas niet gevonden, maar we stonden opeens wel naast een erg boze olifant. Het betrof een breeding herd en die zijn nogal beschermend tegenover de kleintjes. Best eng, een paar grote boze olifanten in het donker op nog geen 2 meter van je auto... 's Avonds hebben we gezamelijk gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan. We mochten niet alleen naar de tent lopen i.v.m. onze veiligheid. Ook hadden we een fluitje naast ons bed liggen voor het geval er iets zou gebeuren. Beide nachten hebben we leeuwen in de buurt van het camp horen brullen, helaas hebben we ze niet gezien. Het waren wel 2 geweldige dagen en we vonden het erg jammer toen we donderdag ochtend weer verder moesten.
Via het Krugerpark zijn we naar Hazyview gereden. Hier kwamen we erachter dat het private game reserve een goede keus is geweest. Kruger voelde namelijk een beetje aan als Safaripark Beekse Bergen in het groot. Alleen dan met echte wilde dieren. Er was een verharde weg en overal waren auto's. Hoe dan ook hebben we toch weer een aantal leuke dieren gezien. Gezien de tijd moesten we nog haasten richting Hazyview en het feit dat ons benzinelampje steeds ging branden, was ook niet echt een geruststelling. Uiteindelijk kwamen we in het donker met een lege tank bij ons guesthouse aan en is alles toch nog goed gekomen.
Vrijdagochtend zijn we doorgereden naar Mlilwane Wildlife Sanctuary in Swaziland. Dit park heeft enkel klein wild en we hebben hier 's middags gemountainbiked en de volgende ochtend zijn we nog een uurtje gaan paardrijden. 1 nacht was echter wel voldoende en gisteren zijn we doorgereden naar St. Lucia. De planning is om hier 3 nachten te blijven en daarna verder te gaan richting Durban.
Voor de mensen die nog een beeld willen bij dit verhaal, hebben we een aantal foto's op facebook gezet. Zie link: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150282563723953.336366.506693952&l=0af1c84b4f&type=1

Groetjes Jur & Mir

• 28 Augustus 2011 - 12:59

Anja:

bedankt voor het leuke verslag en foto's , wat hebben jullie alweer veel gedaan, lekker zo door gaan, xxx mam hvj

• 28 Augustus 2011 - 18:47

Dettie:

LEUK VERHAAL, KOMEN JULLIE OOK NOG AAN LUIEREN TOE OF GAAT DAT PAS AAN HET EIND GEBEUREN? Mooie foto's , veel plezier nog. Bij ons komt het nog steeds met bakken uit de hemel

• 31 Augustus 2011 - 10:40

Oma De Waard:

lieve Miriam en Jurgen.Wat hebben jullie al veel beleefd. Fijn dat we dit door jeberichten kunnen volgen ,veilig achter de laptop .Nog heel veel plezier.Veel liefs xxx opa en oma