Op naar het Oosten! - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu Op naar het Oosten! - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu

Op naar het Oosten!

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

14 Juli 2007 | Canada, Edmonton

Hey!

Al weer een tijdje geleden dat we een bericht op de site hebben geplaatst... Olav heeft net zijn bericht getypt, en nu ben ik aan de beurt. We zitten nu in de West Edmonton Mall, in een donker computerhol, maar dat is gekgenoeg de enige plek waar je hier op internet kunt, dus...

Sinds Port Hardy hebben Oof en ik ongeveer nog zo'n 2000 km door Canada gereden met de auto. Vanaf de boot in Prince Rupert zijn we, na lekker uitgeslapen te hebben, vertrokken richting Smithers, met de gedachte daar te overnachten. We waren echter al om 15.00 in Smithers en ik was nog lang niet moe, dus besloten we de 400km naar Prince George ook maar te rijden. Je mag in Canada eigenlijk maar 90 op de wegen, maar er is geen Canadees die zich daaraan houdt, en als je dus 90 rijdt, wordt je ingehaald door vrachtwagens en oude omaatjes. Het gevolg hiervan is dat we lekker meerijden met het verkeer en dus een snelheid van ongeveer 120kmpu rijden. Dit is dus goed te doen. De auto rijd ook nog eens zeer zuinig en dus hoeven we niet veel te tanken. Daar komt nog bij dat de benzine erg goedkoop is.

Vanuit Price George, zijn we doorgereden naar Jasper National Park. Toe we het park inreden, moesten we stoppen bij een soort tolhuisje. Ze vroegen ons of we van plan waren in het park te overnachten. Wij waren van plan 4 nachten te overnachten, en dus moesten we een parkpas van 70 dollar kopen. Tegenvallertje dus, maar het park was wel erg mooi. In Jasper hebben we de berglift naar de top van de Whistlers genomen, vanwaar wij een erg mooi uitzicht hadden op het park en met onze voeten in de sneeuw stonden. Olav was zo slim om de berg op te gaan met slippers, dus die was bijna zijn voeten kwijt aan onderkoeling. De volgende dag zijn we een aantal meren langs gegaan en hebben we door een kloof gelopen. Bij een van de meren liepen wij helemaal alleen langs de waterkant, toen we opeens een soort gehuil hoorde. Bij de toeristeninformatie waren we al gewaarschuwd voor beren en cougars, dus wij dachten dat we nu de spreekwoordelijke "lul" waren. We zochten allebei een stevige stok, voor het geval dat, en gingen lang de plek waar het geluid vandaan kwam. Er gebeurde natuurlijk niets, maar het was best eng... Achteraf hebben we besloten dat het geluid van een prairiewolf kwam, maar zeker zijn we niet. Wat een avontuur he?

Na Jasper zijn we naar Banff gereden over de Icefields Parkway. Dit was echt supergaaf. We hebben echt hoge bergen gezien en over gletsjers gelopen. Het rijden over de weg is ook erg leuk, en gelukkig hebben ze daar langs de weg van die "scheetlijnen" (voor degene die niet weten wat dat zijn, als je daaroverheenrijdt, hoor je een geluid wat op een scheet lijkt :P) Dus als ik weer even opzij aan het kijken was en bijna op de andere rijbaan terecht kwam, werd ik op tijd gewaarschuwd. ;)

In Banff hebben we niet veel bijzonders gedaan. We zijn wel naar een hoogte van 2286 meter gelopen via een wandeling van 5.5 km met een stijging van ongeveer 700 meter. Zeer zwaar, maar we hebben daarmee wel een ticket voor de gondellift bespaard ;) Tijdens de wandeling nog wel een Elk (soort hert)tegengekomen en een eekhoorn die Olav wel leuk vond. Olav heeft hele gesprekken gehad met dat beestje. Echt waar, bewijs op de camera, dus dat zien jullie nog wel.

Nu zijn we dus in Edmonton, nar nog even verdwaald te zijn in Calgary. Vlak voordat we Edmonton inreden nog even gestopt bij de VIC en toen we daar wegreden hadden we een lekke band. 5km voordat we bij de autoverhuur waren waar we de auto moesten inleveren. Ik heb de band snel vervangen en ben naar het Hostel gereden. Daar hebben we de spullen uit de auto in de kamer gedumpt en zijn we naar de autoverhuur gereden. Daar waren ze zeer kortaf en ik hoop dat het allemaal goed gegaan is.

Vanavond met de trein naar Toronto, een ritje van 48 uur, dus dat wordt wel afzien. Daar zullen wij onze verhalen weer op de site zetten.

Laters.

Jurgen.

PS. Check ook oof.waarbenjij.nu

• 15 Juli 2007 - 08:37

Stephan & Amarins:

Zo opa en oma, fijn dat jullie zo van het mooie uitzicht genieten...

Nee gasten, klinkt super cool!

PS: Is die Jasper een aardige gast...?

• 15 Juli 2007 - 08:57

Oma En Opa Van Dijk:

wat een avonturen en het blijft allemaal geweldig,jullie passen straks niet meer in het gewone leven!

• 15 Juli 2007 - 12:36

Anuschka En Martijn:

Kunnen jullie ook zo'n eekhoorn voor ons meenemen ;-)

Klinkt goed hoor al die belevenissen

• 15 Juli 2007 - 19:41

Dettie En Piet:

jullie genieten nog steeds zo te horen.
    Wij moeten erg hard werken om alles af te krijgen.
    Ik weet niet of jullie nog in het oude huis terugkomen.