Punakaiki, Franz Josef, Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu Punakaiki, Franz Josef, Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu

Punakaiki, Franz Josef, Wanaka

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

19 November 2009 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Kia Ora allemaal!

Al weer even geleden dat ik een verhaaltje op mijn site gezet heb en in die tussentijd is er weer een hoop gebeurd.

De laatste keer dat ik een verhaaltje geschreven heb kwam ik net terug uit het Abel Tasman park. Na deze trip ben ik doorgereisd naar
Punakaiki om daar de pancake rocks te bekijken.

Aangekomen in Punakaiki bleek het hostel 3 km lopen. Er was een shuttle service, maar alleen als je een reservering had. Deze hadden we niet, maar we hadden een belg ontmoet, Wendy (een kerel), die wel gereserveerd had, maar wilde lopen. Tim en ik zaten wel te wachten op de shuttle. Op gegeven moment hoorde ik een vrouw aan een andere vrouw vragen of zij Wendy was. Ik wist meteen dat het wel de shuttle service moest zijn en vertelde dat Wendy is gaan lopen en of wij wel mee mochten. Het bleek dat we geluk hadden, want er waren nog 3 bedden over.

Het hostel was echt geweldig. Het lag in een regenwoud, vlak bij het strand. Wij hadden een 7 persoons hut midden in het woud. Heel gaaf!

Toen we onze spullen gedropt hadden zijn we naar de pancake rocks gegaan. Erg mooi en leuk om te zien. Ze hadden daar ook blowholes, maar deze waren niet heel sterk, omdat de zee niet wild genoeg was. Toch mooi om te zien.

's Nachts in het hostel hoorde ik allemaal beesten over het dak lopen en rommelen in de keuken. Waarschijnlijk waren het possums. Best vervelend en ik had niet goed geslapen.

De volgende dag moesten we met de bus naar Franz Josef om de gletsjer daar te beklimmen. De reis duurde ongeveer 6 uur, maar was erg mooi. In het hostel aangekomen heb ik geregeld dat ik met de groep van 9:15 de volgende dag mee de gletsjer op kon.

De volgende ochtend ben stond ik netjes om 9:15 bij de gletsjer tour. Ik kreeg een mooie outfit, die geschikt was om de gletsjer mee te overleven. (inclusief wandelschoenen en spikes)

Na een busreisje van 10 minuten stonden we op de parkeerplaats bij de gletsjer. Onze gids A.J. gaf even korte veligheids instructies en toen kon de tocht beginnen. Eerst moesten we wel nog een kilometer of 3 richting de gletsjer lopen.

Toen we bij de gletsjer aangekomen waren, moesten we de spikes onder onze schoenen bevestigen. Niet heel moeilijk, als je naar de instructies van de gids luisterde, maar toch heeft het sommigen erg lang gekost. De groep was inmiddels ook opgesplitst in een snelle een trage groep. Ik zat uiteraard in de eerste :)

Het lopen op de gletsjer was erg gaaf. Je liep door enorme kloven in het ijs en soms moesten we zelfs via de muren omhoog klimmen. Het weer was ook heel goed, aangezien het 's ochtend er erg dreigend uit zag en we zelf een paar kleine buitjes hadden. Gelukkig kregen wij tijden de beklimming vrijwel er de hele dag een zonnetje bij :). Op de gletsjer hebben we ook nog een aantal grotten ontdekt en zijn we er zelf doorheen gegaan. Echt heel gaaf!

Na een uur of 5 klimmen stonden we erg hoog op de gletsjer. We gingen daar even wat eten. Op dat moment kwam er een Kea aangevlogen en die ging echt vlak bij mij zitten. Heb ik hele mooie foto's van. Het moment van de stop ewas alleen niet heel goed, want de wind was vrij koud en je koelde heel snel af. Gelukkig kon de daling snel beginnen. Deze was veel makkelijker en al snel waren we weer aan de voet van de gletsjer. Hier moesten we nog even wachten op de trage groep. Toen we weer compleet waren zijn we weer naar de bus gelopen.

De volgende dag stond de reis naar Wanaka in de planning. Om 7 uur 's ochtend hadden we de bus naar Wanaka. Deze reis duurde 6,5 uur, maar was ook de mooiste busreis die ik ooit gemaakt heb. Ontzettend mooie meren en bergtoppen door. Eigenlijk onbeschrijvelijk mooi.

Na de busreis ben ik in Wanaka aangekomen. Een klein plaatsje aan een heel groot meer. Hier zie ik vanuit mijn hostel het meer en daarachter de besneeuwde bergtoppen. Echt heel mooi. Skieen is helaas niet meer mogelijk in deze tijd van het jaar :(. In Wanaka heb ik heel rustig aan gedaan. Ik heb puzzeling world bezocht, wat een soort museum van allemaal raadsels is. Best grappig. Daarna ben ik aan het meer gaan liggen om vervolgens goed te verbranden. De ozonlaag is echt ontzettend dun hier :S.

Nu zit ik lekker in een internet cafe te wachten op de bus naar Queenstown. Deze zal om 2:35 vertrekken. Vanuit Queenstown zal ik verder reizen naar fjordland. Vanuit daar ergens zullen jullie weer een nieuw verhaaltje krijgen.

Tot snel!

Groet,
Jurgen

Ohja, ik zal weer even foto's uploaden:

http://www.facebook.com/album.php?aid=122484&id=613858597&l=ac97eee587


  • 19 November 2009 - 00:43

    Anja_de_waard@hotmai:

    lieve jurgen

    geweldig wat je allemaal onderneemt, hoorde van miriam dat je eindelijk ff op het strand heb gelegen, relaxen dus!!!!
    je hebt je reis al zeer nuttig besteed, ga zo door en hoop dat je voldaan thuis komt, met ons gaat het goed hoor, barrie weer vandaag, echt herfst, brrrrr met lisa en tanja naar zuidlaren geweest, moesten zwemtraining.
    tanja wordt vrijdag 7 en volgende week zondasg de 29ste met zn vieren naar K3, ff kind zijn , ok ik ga zo slapen, gerard slaapt al, groetjes vanuit het noorden van nederland, geniet nog ff, dkusknuf anja en gerard, lisa tanja


  • 19 November 2009 - 21:29

    Papa En Mama:

    Hoi Jurgen,

    Zo te lezen wordt de reis steeds (in) spannender en mooier.
    Zo te zien pas je je aardig aan aan de leefgewoontes van de eilanbewoners. Blijf ervan genieten en we zijn in afwachting van je volgende verhaal.

    Ps: Hier gaat alles goed. Simba is nog steeds doof, maar voor de rest lijkt het er op dat hij nog niet veel last heeft van zijn ziekte.

    Groeten. Papa en Mama

  • 21 November 2009 - 00:33

    Hanneke:

    Hee jurgen
    Bij het bungeecentre in queenstown kun je gratis op internet. Dus bij deze alvast onze waarbenjij.nu adressen

    hannekeverhoeven.waarbenjij
    yvonnes.waarbenjij

    Het nummer van de raft heb ik nu niet bij me maar ze stonden pas na 2 werkdagen online dus dat is pas morgen of overmorgen. Na de milford track ga ik nog online en stuur ik het nummer meteen door.

    gr hanneke

  • 21 November 2009 - 13:46

    Miriam:

    Hey lief,

    Nog 27 dagen, je bent over de helft.. Geniet er nog maar even van, want zal nu wel heel snel voor jou gaan voordat je weer terug moet naar het koude Nederland! Tot op skype!

    Kus,
    Miriam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanaka

Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

22 December 2009

Weer thuis

17 December 2009

De laatste dag

12 December 2009

Op weg naar Auckland

05 December 2009

Kaikoura - Walvis en dolfijnen

03 December 2009

Christchurch
Jurgen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 21920

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 08 September 2012

Canada 2012

20 Augustus 2011 - 18 September 2011

Zuid Afrika

26 Oktober 2009 - 18 December 2009

Nieuw Zeeland

24 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Canada 2008

23 Juni 2007 - 23 Augustus 2007

Canada 2007

Landen bezocht: