Nelson & Abel Tasman National Park - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu Nelson & Abel Tasman National Park - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu

Nelson & Abel Tasman National Park

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

13 November 2009 | Nieuw Zeeland, Nelson

Kia Ora,

Sinds het laatste verhaal vanuit Taupo ben ik inmiddels aangekomen op het zuider eiland van Nieuw-Zeeland. Ik zal jullie weer even vertellen wat ik allemaal meegemaakt heb. :)

Op maandag ben ik 's ochtends vroeg vertrokken richting de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Wellington. Na een busreis van 6 uur, zonder airco uiteindelijk aangekomen in het zeer winderige Wellington. Daar heb ik mn spullen gedumpt in het hostel en ben even door de stad gelopen. Het was koud, dus ik ben vrij vroeg naar bed gegaan, ook omdat ik om 6 uur weer op moest om mij gereed te maken voor de overtocht naar het zuider eiland.

Om 7:10 werd ik opgehaald door de "ferry shuttle" en om 7:25 stond ik bij de incheck balie van de boot. Dit ging allemaal heel voorspoedig en al snel zat ik op de enorme pond richting het zuider eiland. Om 8:25 begon de 3 uur durende tocht tussen de fjorden van Nieuw-Zeeland. De tocht was nog vrij heftig, omdat de golven hoog waren en je dus zeer moeilijk rondliep over het schip. De overtocht was best mooi, maar door het niet zo mooie weer niet zo mooi als verwacht.


Vanuit Picton, de aankomsthaven van de boot, ben ik meteen in de bus naar Nelson gestapt. Dit was nog een reis van 2,5 uur. Uiteindelijk in Nelson aangekomen heb ik mijn spullen in het hostel gedumpt en meteen een reservering voor een kayak tocht in het Abel Tasman park geregeld. Ik wilde eerst 3 dagen (2 nachten) in het park blijven, maar die tocht was net vertrokken en dus zou ik tot zaterdag moeten wachten. Uiteindelijk dus maar gekozen voor een tocht van 2 dagen. 's Ochtends om 7 uur zou ik opgehaald worden bij het hostel.

's Ochtends om 7:00 stond ik netjes te wachten bij het hostel en er stond nog iemand op dezelfde shuttle te wachten. Toen de shuttle uiteindelijk aankwam, bleek niet dat ik op de lijst stond en moest de chauffeur even bellen. Het bleek in orde te zijn, maar ik had dus geluk dat die andere persoon ook opgehaald moest worden, anders was de shuttle nooit op komen dagen bij het hostel. Na een trip van ongeveer 1 uur ben ik bij de de kayak verhuur aangekomen. Het bleek dat we met 4 personen en een gids de tocht gingen maken. Heel relaxed dus.

Het weer was geweldig. Aangezien we een kleine groep hadden en genoeg tijd, zijn we eerst naar Split Apple Rock gevaren. (zie foto's). Vervolgens een stuk van 3 km naar Fisherman island. Hier zaten we op een heerlijk strand wat helemaal voor ons alleen was. Even lekker wat gedronken om vervolgens verder te varen richting Adele Island. Hier hebben we wat luie zeehonden gezien. Vervolgens de kustlijn om het eiland gevolgd en daarna een ander strand opgezocht waar we lekker geluncht hebben (chicken sandwich en muffins). Toen we weer in de kayak stapten om verder te gaan kwamen er opeens veel wolken aanzetten en begon de wind aan te trekken. Binnen 15 miuten was het weer volledig omgeslagen en begon het zelfs hard te regenen. Het kayakken werd een stuk moeilijker en de golven sloegen over de boot. Na veel inspanning een ander strand weten te bereiken waar we naar een uitkijkpunt konden lopen. Door de harde wind en het feit dat we zeiknat waren was dit heel koud en niet echt leuk. Het uitzicht was ook niet zo mooi meer vanwege het slechte weer.

De wind bleef aantrekken en het zou zeer moeilijk zijn om het eindpunt veilig te bereiken. We mochten kiezen om het toch te proberen of de kayaks achter te laten op het strand en het laatste stukje te lopen. We hebben voor het tweede gekozen, aangezien we het heel koud hadden en geen zin hadden weer de kayak in te stappen.

Na een wandeling van 30 minuten zijn we uiteindelijk aangekomen bij Anchorage. Hier was een camping, een hut en de houseboat waar je kon overnachten. Ik had gelukkig de houseboat (een bootje op het water waar je kon overnachten, zie foto). Vanaf het stand moest ik zwaaien naar de boot en op gegeven moment kwam er een klein rubberbootje mij ophalen en bracht mij aan boord van het schip. Hier hadden ze een warme douche en thee of koffie voor de liefhebbers. Ik heb even gedoucht en warme kleren aangedaan en ben aan de grote tafel gaan zitten. Al snel kwamen er meerdere mensen (uiteindelijk 12 mensen uit verschillende landen) bij mij zitten en begonnen de gesprekken over de ervaringen van de dag, maar ook over de reizen die we allemaal al gemaakt hadden. Erg gezellig en toen we om 18:30 ook nog een heerlijk diner kregen werd het alleen maar beter. Uiteindelijk zij we wel allemaal om 22:30 richting bed gegaan, aangezien we allemaal moe waren van de inspannende dag.

De volgende ochtend na een goede nacht slapen weer lekker ontbeten en nog even op het schip rondgehangen, aangezien de tocht pas om 9:45 verder zou gaan. Er bleek nog een jongen vermist te zijn in het park, dus er vloog de hele tijd een reddingshelikopter rond. Toen ik uiteindelijk weer op het strand gedropt om de kayaktocht te vervolgen, landde net de reddingshelikoper op datzelfde strand en werd de vermiste jongen herenigd met zijn bezorgde vader. Best mooi om te zien. Hij had de hele nacht op een paar rotsen bij het water gezeten, dus hij zal het wel heel koud gehad hebben...

De tweede dag van de tocht werden we eerst (deze keer 10 mensen) een stuk verder het park ingevaren met de watertaxi, om vanuit daar helemaal terug te kayakken. Het weer was weer super mooi en de wind was weer gaan liggen. Toen we de tocht begonnen zwommen er al snel zeeleeuwen rondom onze kayak. Heel gaaf om te zien. Verder weer mooie stranden bezocht en weer lekker geluncht. Uiteindelijk waren we om 16:15 weer bij het beginpunt en werden we om 16:45 met de shuttle weer netjes in Nelson afgezet. Dat was het einde van een hele mooie tocht in het Abel Tasman Park.

Nu zit ik in een internet cafe weer een beetje verhaaltjes te typen en foto's up te loaden. Morgen om 7:15 gaat mijn bus richting Punakaiki, waar ik de pancake rocks zal bekijken en daarna de volgende dag door richting Franz Josef Glacier.

Ik hoop dat in Nederland alles goed gaat en dat het weer daar niet te slecht is :P. Laat even wat van jullie horen, want dat vind ik altijd leuk.

Tot het volgende verhaal!

Groet,
Jurgen


Foto's:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=3012235&l=c5c84fd65c&id=613858597

  • 13 November 2009 - 11:01

    Frank:

    Het zijn idd witte stranden, zie alleen nog geen cocktails ;-)

  • 13 November 2009 - 19:58

    Mama:

    Hoi Jürgen, mooi verhaal. Is hier geen mooi weer, grijs , wind en af en toe veel regen, maar toch nog droog kunnen nordic walken.
    Hoe kan het daar zo koud zijn? Het is er toch zomer?
    Ik dacht dat je nog met een reisgenoot optrok tot 25 november?
    Hier verder alles goed.
    Heeft Anuschka nog een mail gestuurd en heb je al geantwoord?
    de foto's staan nu blijkbaar op facebook en dat kan ik nog niet openen, vraag het wel aan Olav.

    Groeten en veel plezier.


  • 13 November 2009 - 21:10

    Papa:

    leuke verhalen en zo te lezen best avontuurlijk met het nodige afzien. De foto's die we te zien krijgen zijn perfect. Ik vraag me af hoe je aan dat oog voor detail en kwaliteit komt. Zoals mama al schreef gaat alles hier goed en zijn we weer in afwachting van je volgend verhaal. Blijf volop genieten van de ervaringen want de tijd gaat snel.
    groeten Papa

  • 15 November 2009 - 10:00

    Stephan & Amarins:

    Hey Jur,

    Liebe grusse aus Berlin...

    Hadden alweer reiskriebels door je verhalen, dus zijn maar even een lang weekend naar Berlijn gegaan. Super lekker weer en fantastische stad!

    Geniet!

    Stephan & Amarins

  • 16 November 2009 - 18:53

    Miriam:

    He lief,

    Op naar je volgende avontuur! Ben benieuwd wat voor verhalen je daarna weer allemaal te vertellen hebt :)

    Liefs,
    Miriam

  • 18 November 2009 - 11:36

    Oma Opa:

    geweldig die tocht met de kayaks voor mij wel eng en ook opa wil niet alles goed hier veel storm en regen liefs o&o

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Nelson

Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

22 December 2009

Weer thuis

17 December 2009

De laatste dag

12 December 2009

Op weg naar Auckland

05 December 2009

Kaikoura - Walvis en dolfijnen

03 December 2009

Christchurch
Jurgen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 21784

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 08 September 2012

Canada 2012

20 Augustus 2011 - 18 September 2011

Zuid Afrika

26 Oktober 2009 - 18 December 2009

Nieuw Zeeland

24 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Canada 2008

23 Juni 2007 - 23 Augustus 2007

Canada 2007

Landen bezocht: