Taupo - Tongariro Alpine Crossing - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu Taupo - Tongariro Alpine Crossing - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jurgen Berendes - WaarBenJij.nu

Taupo - Tongariro Alpine Crossing

Door: Jurgen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen

08 November 2009 | Nieuw Zeeland, Taupo

Kia Ora!

Gisteren heb ik de Tongariro Alpine Crossing gelopen. Deze tocht van 22,4 km over een vulkaan van 1900 meter hoog duurt ongeveer 7 uur.

Vrijdagmiddag ben ik in Taupo aangekomen. Daar heb ik meteen een shuttle naar het Tongariro National Park geboekt. De volgende ochtend om 6:20 zou ik opgehaald worden. Vroeg naar bed dus.

De volgende ochtend om 5:30 mn bed uit om mij klaar te maken voor de tocht. Om 6:10 stond de shuttle al voor het hostel en ben ik vertrokken naar Tongariro. Na ongeveer 1,5 uur rijden (incl ophalen van andere wandelaars) ben ik om 8:00 aangekomen bij de Tongariro Alpine Crossing.

Het begin van de tocht was vrij gemakkelijk. Het pad was goed begaanbaar en steeg slechts licht. Echter, na ongeveer 2 kilometer begon de stijle klim de vulkaan (mount Doom uit Lord of the Rings) op. Ik deed ongeveer een uur over de klim van 400 meter over ongeveer 2km afstand. Zeer stijl en vermoeiend dus. Daar kwam bij dat de lucht erg koud was, maar het was weer te warm om een jas aan te trekken. Toen ik vervolgens de eerste klim gehad had, kwam ik op een grote open vlakte. Hier waaide het best hard en werd het toch echt tijd om mn jas aan te trekken. Vervolgens stond mij de tweede grote klim te wachten. Deze zou minder zwaar zijn dan de eerste klim, maar het pad bleek veel slechter begaanbaar. Het was glad en er woei een ijskoude harde wind. Bovendien was de lucht heel ijl. Na even afzien toch boven gekomen. Hier kon ik nog een extra stuk naar de top van een vulkaan lopen. Aangezien ik vrij ver voor op schema lag, heb ik besloten de klim naar de top te maken. Na een sneeuwvlakte overgestoken te hebben een vrij makkelijk pad naar de top van de berg gelopen. Hiervandaan had ik een prachtig uitzicht op de omgeving. Ik ben achter een groot rotsblok in de zon gaan zitten en heb even lekker gegeten. Vervolgens weer teruggelopen naar de hoofdroute. Al snel bereikte ik het hoogste punt van de tocht, vanwaar ik een prachtig uitzicht op de Emeral lakes had. Vanaf hier daalde de route heel snel over een pad wat bestond uit vulkaanstof. Het was net of je van een gigantische zandhelling af liep. Al glijdend ben ik bij de Emerald lakes aangekomen. Vanaf hier was ging de tocht over een makkelijk begaanbaar pad de berg af. Het zwaarste stuk was achter de rug, maar ik moest nog wel 13,6 kilometer lopen. Ik kan je vertellen dat dit nog een heel lang stuk is. Om 14:00 ben ik uiteindelijk bij het eindpunt aangekomen en moest ik nog 1,5 uur wachten op de shuttle terug naar Taupo. Dit was het einde van een prachtige tocht.

In het hostel ben ik meteen in het hot tub (ja, die hebben ze in het hostel) gaan zitten. Dit deed mij zeer goed! De volgende dag niet eens heel veel last gehad van de inspanning.

Vandaag heb ik de was gedaan en ben ik naar de Huka Falls gelopen. Ik dacht dat dit een tochtje van 1,5 uur zou zijn (heen en terug). Het bleek echter 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Tocht best zwaar om zeer ongeveer 15 kilometer te lopen na de tocht van gisteren. Gelukkig waren de watervallen wel zeer de moeite waard!

Morgen ga ik richting Wellington om de boot naar het Zuidereiland te pakken. Dit zal ik dinsdag doen om mijn avonturen te vervolgen op het (volgens mij) mooiere zuidereiland van Nieuw-Zeeland.

Ik heb ook een heleboel foto's van mijn tocht op Facebook gezet.

Hier nogmaals de link:

http://www.facebook.com/album.php?aid=122484&id=613858597&l=ac97eee587

Tot het volgende verhaal!

Jurgen

  • 08 November 2009 - 22:28

    Anja:

    lieve jurgen, pffffff wat loop je een boel, wel goed eten hoor!!!! en ik hoorde van mir dan je een leuke vriend hebt ontmoet, geniet er samen van.
    hier alles goed, mir slaapt hier vanna nog ff.
    wij, gerard en ik en schhooonzus/zwager hebben in het ribhojuse lekker gegeten en gedronken, mir is nu nog decoratie afhalen en komt met gerards auto hier, 1 vaqn ons brengt haar morgen naar groningen. veel plezier vandaag maar weer, dkusknuf onsxxx

  • 18 November 2009 - 11:29

    Oma En Oma :

    we hebben al gereageerd denk ik,maar toch leuk dat je zo geniet en het goed maakt,hiet storm en regen maar niet koud.liefs van ons beiden

  • 01 December 2009 - 09:09

    Peter Pan:

    leuk man
    sou ik ook wel willen :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Taupo

Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

22 December 2009

Weer thuis

17 December 2009

De laatste dag

12 December 2009

Op weg naar Auckland

05 December 2009

Kaikoura - Walvis en dolfijnen

03 December 2009

Christchurch
Jurgen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 21780

Voorgaande reizen:

09 Augustus 2012 - 08 September 2012

Canada 2012

20 Augustus 2011 - 18 September 2011

Zuid Afrika

26 Oktober 2009 - 18 December 2009

Nieuw Zeeland

24 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Canada 2008

23 Juni 2007 - 23 Augustus 2007

Canada 2007

Landen bezocht: